dnes je 14.5.2024

Input:

Lekcia č. 2 - Profesijný rozvoj

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 2 – Profesijný rozvoj

Pre kvalitný výkon povolania by učiteľ mal vedieť, čo tvorí podstatu a kvalitu učiteľskej profesie. Mal by poznať svoj rozvojový potenciál, individuálne osobnostné predpoklady a profesijné ambície. Uvedomovať si silné stránky svojej vlastnej profesionality a miesto v profesijnej komunite. Na základe takéhoto poznania, adekvátne súčasným odborným a spoločenským požiadavkám na kvalitný výkon potom plánovať a uskutočňovať svoj profesijný rozvoj. Pričom si stále musí uvedomovať svoju zodpovednosť voči sebe samému, kolegom a základnej škole (ZŠ) v súvislosti s kvalitou výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorý sa v nej poskytuje.

Profesijný rozvoj je celoživotný proces, ktorý v sebe zahŕňa dimenziu rozvoja osobnostných aj profesijných kompetencií, čím vytvára predpoklady a posilňuje vnútornú motiváciu učiteľa na tvorivé zdokonaľovanie sa. Súčasťou profesijného rozvoja je aj postupný posun v zmysle kariérových stupňov. Kariérové stupne vyjadrujú náročnosť výkonu pracovnej činnosti učiteľa a mieru osvojenia si profesijných kompetencií. Kariérové stupne sú uvedené v zákone 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej zákon 138/2019 Z. z.) a návrhu novely v § 28 ods. 2 písm. a) až d), po overení zodpovedajúcej úrovne profesijných kompetencii podľa príslušného profesijného štandardu.

V rámci profesijného rozvoja učiteľ prvého a druhého stupňa ZŠ podľa § 40 ods. 3:

  1. Rozvíja, prehlbuje, zdokonaľuje a rozširuje svoje profesijné kompetencie. V prvom rade praktickou skúsenosťou učiteľ overuje svoje teoretické poznatky ich aplikáciou. Pedagogickým pozorovaním u kolegov a v rámci odbornej stáže porovnáva, aktualizuje a inovuje svoje postupy. Zhodnotením a opisom svojich pedagogických skúseností, ako aj ich zdieľaním s kolegami v rámci školy, regiónu alebo na medzinárodnej úrovni môže učiteľ postupne zlepšovať kvalitu svojho profesijného výkonu.
  2. Získava profesijné kompetencie na výkon špecializovaných činností alebo na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca absolvovaním a úspešným ukončením zodpovedajúceho druhu vzdelávania (kvalifikačné vzdelávanie, funkčné vzdelávanie, špecializačné vzdelávanie).
  3. Získava profesijné kompetencie vyššieho kariérového stupňa. Začínajúci učiteľ absolvovaním a ukončením adaptačného vzdelávania pre kariérový stupeň samostatný učiteľ. Neskôr vzdelávaním, sebavzdelávaním a tvorivou činnosťou súvisiacou s výkonom pracovnej činnosti pre zaradenie do kariérového stupňa s prvou